Søg

 

Nyheder

29. oktober 2017

Juletogsbilletter er klar til salg

Juletog 2017 Juletoget kører på følgende dato...

26. september 2017

Galleriet er opdateret med en historisk film af Kim Sporring

Historisk Jernbanefilm af Kim Sporring, 2017...

2. september 2017

Husk Veterantog for børn 2017

Husk Veterantog for børn 2017. Weekend...

19. maj 2017

John Bodholdt Nielsen har igen en super video

John Bodholdt Nielsen har igen skudt en super...

5. april 2017

Året arrangementer er klar

Forårets arrangementer er klar. Se vore...

Bruger Login
Bruger Login

HHB 4's Teknik

Tenderlokomotiv (Privatbane typen)

HHB 4 er et traditionelt tenderlokomotiv med kulkasse bag førerhuset, og en vandkasse placeret foran førerhuset på hver side af kedlen. Maskinen er en 2-cylindret maskine med fladglidere for regulering af damptilførelsen.

Kedlen

GDS11_kedel _150x 100Kedlen er en vandret liggende røgrørskedel. Det vil sige at vandet bliver opvarmet af fyret via fyrkassen og via den varme røg der strømmer igennem røgrørene. Vandet opnår en maksimal temperatur på ca. 192°C. Trykket er da oppe på maksimalt 12 kg/cm².

Kedlen er uden overheder derfor bliver dampen ikke varmere end de nævnte 192°C. Dvs. at dampen der anvendes i maskinens cylindre er våd, da dampen er netop på det punkt hvor den kondenserer. En våddampmaskine.

Styringen

GDS11_styring _150x 100Lokomotivføreren kan regulere damptilførslen til stemplerne med styringen. Styringen er af typen Heusinger med styringsskrue i førerhuset. Heusinger styringen er rimelig nøjagtig og mere simpel at bruge, end f.eks Tricks-styring.

Styringen har foruden reguleringen af dampen til cylindrene den funktion, at den bestemmer hvorvidt maskinen skal køre forlæns eller baglæns.

Smøreapparatet

GDS11_armaturer _150pxMaskinen er forsynet med et centralt smøreapparat placeret i førerhuset. Smøreapparatet doserer cylinderolie til cylindre og glidere, idet smøringen foretages indirekte med  damp som bæremiddel. Den olieblandede damp spredes med oliespredere i cylinderne og gliderne.

Smøreapparatet drives mekanisk af stængerne på maskinen.

Al øvrig smøring af stænger og glidelejer sker via smørehuller og oliekopper. Tjenestepersonalet sørger for før og under kørslen at forsyne disse steder med olie.


Bremse og luftpumpe

GDS11_Fyrdoer _150pxLokomotivet er forsynet med trykluftbremse, der bremser både lokomotiv og det påkoblede tog.

Lokomotivet er forsynet med en 2 trins dampdrevet luftpumpe. I princippet en lille dampmaskine der driver en luftpumpe. Øverst sidder dampdelen med en dampcylinder og dampreguleringen der styrer stempelslagene i forhold til lufttrykket i lokomotivets hovedluftbeholder. Nederste, under den synlige stempelstok, sidder de 2 lufttrin. Øverste trin er lavtryksdelen og nederste sidder 2' trin som er højtryksdelen. Luft suges ind i 1' trin og trykkes delvist op i tryk, og leverer luften til 2' trin som trykker videre op til de 8 kg/cm² som er hovedluftbeholdertrykket.

Lysmaskine

Der var elektrisk belysning på maskinen i GDS tiden, ved at bruge alm. automobilbatterier. Og før da i tiden hos HHB/HHGB, formodes det at maskinen havde petroleumsbelysning. HHB 4 projektet påtænker dog at montere en dampdrevet turbodynamo, samt en kontrolboks til styring af maskine og førerhusbelysning.

Førerhuset

GDS11_forerhusFørerhuset er lukket og har fire ovale vinduer (2 front og 2 bag) samt et mindre firkantet vindue i hver side foran hver døråbning. Derudover har førerhuset en åbning mellem de 2 bagerste vinduer, som bruges når der skal ildværktøj i fyret. Førerhuset er ikke særligt rummeligt, da kulkassen nærmest står inde i førerhuset. Kulkassen står fra dørenes bagkant og bagud, hvorfor det ser ud til at maskinen ikke har særlig stor kulkasse, men samtidig gør det nødvendigt at bruge den førnævnte åbning, når der skal kradses på fyrristen. Da førerhuset er lukket, giver det personalet rimeligt læ for vind og vejr.






Herunder kan du se alle væsentlige data. Hvis du vil vide mere om damplokomotiver, så kan du også læse mere på Wikipedia.


Byggested : Henschel, Kassel Tyskland Byggeår : 1907
Byggenummer : 8142 Tomvægt : 31,4 tons
Akselfølge : 2C0 Tjenestevægt : 40,0 tons
Styring : Heusinger Tendervægt : -
Antal cylindre : 2 Bremsevægt : -
Cylinderdiameter : 380 mm Kulforråd : 1,6 tons
Slaglængde : 550 mm Vandforråd : 4 m3
Lejetype : Glidelejer Hastighed : 60 km/t
Drivhjulsdiameter : 1.200 mm Bremse : Trykluft
Løbehjulsdiameter : 720 mm Længde : 9.451 mm
Kedeltryk : 12 kg/cm2 El-anlæg : -
Hedeflade : 85,3 m2 Belysning : -
Overhederflade : Ingen overheder Placering : Græsted remise
Risteareal : 1,5 m2 Status : Under restaurering
Damplokomotiver _ico _100x 67 Motorvogne _ico _100x 67 Personvogne _ico _100x 67 Pak _godsvogn _100x 67 Gungner _100x 67
Damplokomotiver Motormateriel Personvogne Gods/Pakvogne Museumslager