Søg

 

Nyheder

19. maj 2017

John Bodholdt Nielsen har igen en super video

John Bodholdt Nielsen har igen skudt en super ...

5. april 2017

Året arrangementer er klar

Forårets arrangementer er klar. Se vores Ar...

8. oktober 2016

Årets juletog

Årets juletog er nu annonceret. Veteranto...

23. juli 2016

Veterantog på Frederiksværkbanen

Veterantog på Frederiksværkbanen Veterantog...

13. marts 2016

Bemærk. Bakketogene og Husene rundt har ændrede køredage

Bemærk venligst. På grund af at Banedanmark...

Bruger Login
Bruger Login

Helsingør - Hornbæk Banen, HHB 4

Fabriksfoto -gds 11a _400x 266

HHB 4 blev bygget til Hornbækbanen i 1907.

Under Hornbækbanens ejerskab blev HHB 4 især anvendt til søndagstog, da disse krævede en større maskine end ved daglig drift. Som følge af motoriseringen blev lokomotivet hensat i 1928 og stod ubrugt igennem 30'erne.

Maskinen blev da købt af GDS for 6.000 kr i 1939. GDS istandsatte lokomotivet, påbyggede trykluftbremse og satte det i drift på denne gaffelbane i 1940. Maskinen blev da litreret GDS 11.

Lokomotivet kørte på denne banen helt frem til 1962. Især blev det brugt meget igennem 40'erne og helt op til slutningen af 50'erne.

HHB 4 teknisk


HHB 4 er et såkaldt tenderlokomotiv med både kul og vand på selve lokomotivet. Maskinen er en 2 cylindret maskine med fladglidere for regulering af damptilførelsen. Kedlen er uden overheder, så dampen bliver kun opvarmet til ca. 192°C.

Lokomotivet er udstyret med trykluftbremse, der bremser både lokomotiv og det påkoblede tog.

Lokomotivet er under restaurering og vil efter endt restaurering fremstå autentisk fra tiden omkring 1940, med trykluftpumpen stående på sin dominerende plads ved fronten af røgkammerets venstre side.


Du kan læse om projekt HHB 4 under projektsiderne.


Læs mere om HHB 4

Damplokomotiver _ico _100x 67 Motorvogne _ico _100x 67 Personvogne _ico _100x 67 Pak _godsvogn _100x 67 Gungner _100x 67
Damplokomotiver Motormateriel Personvogne Gods/Pakvogne Museumslager