Søg

 

Nyheder

29. oktober 2017

Juletogsbilletter er klar til salg

Juletog 2017 Juletoget kører på følgende dato...

26. september 2017

Galleriet er opdateret med en historisk film af Kim Sporring

Historisk Jernbanefilm af Kim Sporring, 2017...

2. september 2017

Husk Veterantog for børn 2017

Husk Veterantog for børn 2017. Weekend...

19. maj 2017

John Bodholdt Nielsen har igen en super video

John Bodholdt Nielsen har igen skudt en super...

5. april 2017

Året arrangementer er klar

Forårets arrangementer er klar. Se vore...

Bruger Login
Bruger Login

DSB S 740 Historie

S740_PL_2_v 1_250x 167S 740 og dets særlige karriere


Da første verdenskrig sluttede i 1918, begyndte jernbanetrafikken i Danmark igen at vokse. Til afløsning for en række af Otto Busses lokomotiver (Litra O, K, D og C) konstruerede Borsig fabrikkerne i Berlin R- S- og H-maskinerne, der alle var 3-cylindrede. S-maskinerne afløste de svagere O-maskiner til brug for trafikken omkring København.


De første to maskiner, S 721 og 722 leveredes i 1924 fra Borsig. Kort efter bestiltes yderligere 18 lokomotiver af denne type fra Frichs i Århus, og disse leveredes i 1927-28. S-maskinen kom til at køre på banerne øst for storebælt i hele deres aktive liv ved DSB, først på nærbanerne til Holte, Rungsted, Hillerød, og Helsingør, og senere til Korsør, Næstved, Gedser og Kalundborg.


Det var i forbindelse med kørslen til Gedser, at kulforrådet blev forøget, og kulkassen fik den udformning vi kender idag. De markante røgskærme var kommet til i midten af 1930'erne, fordi dampen fra skorstenen havde en tendes til at slå ned omkring kedlen og dække for personalets udsyn.


S-maskinerne kørte på de sjællandske baner indtil overgangen til dieseldrift i 1960'erne, hvorefter de fleste blev udrangeret. To blev bevaret, S 736 og 740, og begge blev brugt til en del udflugtstog frem til midten af 1970'erne, hvor de blev henstillet. S 736 og 740 blev da overdraget til DSB's jernbanemuseum.

S740_PL_9_v 1_250S 740 i England


I 1979 kom en englænder ved navn Mike Bradley til Danmark for at købe et lokomotiv. Han besigtigede S 740 i Gedser og købte det kort tid senere for skrotværdien. DSB leverede lokomotivet til havnen i Esbjerg, og fra Esbjerg gik turen til Newcastle. I løbet af julen og nytåret 1980 kørte lokomotivet af en snirklet rute til Wansford, en lille flække vest for Peterborough i Cambridgeshire.


I Wansford ligger veteranbanen Nene Valley Railway, og her gik Mike Bradley og hans venner igang med at gøre S 740 køreklar igen. Lokomotivet debuterede i 1980, og kørte indtil 1983 jævnligt på banen. I det sidste driftsår havde lokomotivet også sin "stjernestund", som medvirkende i James Bond filmen "Octopussy". Efter denne opgave blev der konstateret utætheder ved kedelrørene i røgkammeret, og forsikringsselskabet forbød videre drift.


S740_PL_6_v 1_250x 167Den lange vej hjem


I løbet af 1993 snakkede en lille kreds af medlemmerne i Nordsjællands Jernbaneklub, om selv at købe et lokomotiv. De havde nogle spareskillinger på lommen, og tænkte at det kunne være sjovt at supplere klubbens lokomotivpark med endnu en maskine. Kredsen udså sig S 740 som muligt nyt lokomotiv.


Lange forhandlinger med Mike Bradley fulgte og resultatet blev en aftale, hvor Nordsjællands Jernbaneklub overtog lokomotivet mod betaling af et kontant beløb og levering af et antal reservedele til trykluftbremser.


Det næste skridt var at få lokomotivet hjemtransporteret. En aftale kom istand med DFDS og i marts 1995 gik turen hjemad til Danmark. Vel ankommet i Esbjerg gik et arbejdshold fra jernbaneklubben igang og demonterede på stedet de tre drivstænger, således at lokomotivet uden at slide på cylindre og stempler kunne trækkes til remisen i Esbjerg.


Den 17. maj 1995 gik turen nordpå til Aalborg, hvor Aalborg Boilers har til huse, og hvor istandsættelsen skulle fortsætte.

S740_PL_3_250x 167Stort arbejde, store skuffelser.


Et hold af frivillige fra Aalborg Boilers og folk tilknyttet Limfjordsbanen gjorde et enormt stykke arbejde med lokomotivet. Som tiden gik, blev det imidlertid tydeligt, at Nordsjællands Jernbaneklub ikke formåede at stille med tilstrækkelig arbejdskraft og penge til projektet som var placeret så langt hjemmefra.  

Der er mange grunde til at det gik sådan, en af de store grunde var, at jernbaneklubben og særligt projektlederne havde overvurderet både de økonomiske og tidsmæssige krav til projektet. Samtidig gik Nordsjællands Jernbaneklub i tiden omkring årtusindeskiftet, sammen med landets øvrige jernbaneklubber, ind i en tid med meget store problemer.

Det var i denne tid umuligt at forudsige om det overhovedet ville blive muligt at køre med veterantog i fremtiden i nogen særlig udstrækning. Veteranbanebevægelsen i Danmark måtte genopfinde sig selv, og indstille sig på nye og benhårde økonomiske og tekniske krav fra omgivelserne. Samtidigt skulle den bagvedliggende organisation overleve og stadig kunne give medlemmerne den tilfredsstillelse som er grundlaget for alt frivilligt arbejde. Mange hårde beslutninger blev taget, og mange drømme blev knust i denne tid, men Nordsjællands Jernbaneklub kom ud af krisen og er i dag en af hovedaktørerne på veterantogscenen i Danmark. Men S 740 projektet kuldsejlede. Da Aalborg Boilers til slut trak sig ud af Aalborg havn blev S 740 i 2001 fragtet til Rungsted.

Den skuffelse og bitterhed som blev følt af de mange som i tidens løb havde støttet projektet med penge og arbejde blev dog i stor udstrækning udtrykt taktfuldt, og med mere forståelse end projektlederne havde turdet håbe på. Dette skal projektets støtter have tak for, og med den tak følger håbet om at de mange der har bidraget til projektet vil glæde sig over at Nordsjællands Jernbaneklub stædigt har fastholdt målsætningen om, at S 740 skal komme til at køre igen.

S 740 i Rungsted

S 740 er nu anbragt i Rungsted hvor arbejdet med restaureringen er genoptaget. Der er stadig stor interesse for S 740 blandt de aktive medlemmer af Nordsjællands Jernbaneklub, og der er kommet en del nye medlemmer primært på grund af muligheden for at komme med i arbejdet med S 740.


Læs mere om DSB S 704's teknik

Damplokomotiver _ico _100x 67 Motorvogne _ico _100x 67 Personvogne _ico _100x 67 Pak _godsvogn _100x 67 Gungner _100x 67
Damplokomotiver Motormateriel Personvogne Gods/Pakvogne Museumslager