Søg

 

Nyheder

19. maj 2017

John Bodholdt Nielsen har igen en super video

John Bodholdt Nielsen har igen skudt en super ...

5. april 2017

Året arrangementer er klar

Forårets arrangementer er klar. Se vores Ar...

8. oktober 2016

Årets juletog

Årets juletog er nu annonceret. Veteranto...

23. juli 2016

Veterantog på Frederiksværkbanen

Veterantog på Frederiksværkbanen Veterantog...

13. marts 2016

Bemærk. Bakketogene og Husene rundt har ændrede køredage

Bemærk venligst. På grund af at Banedanmark...

Bruger Login
Bruger Login

Danske Statsbaner, DSB Litra S 740

DSB S740

Efter afslutningen af første verdenskrig lod DSB Borsig fabrikkerne i Berlin udvikle nye lokomotivtyper, heriblandt Litra S. S 740 blev bygget i 1928 af A/S Frichs, Århus.

S-maskinerne kørte kun på Sjælland, primært på de københavnske omegnsbaner til Hillerød, Helsingør og Frederikssund, men fremførte også tog til Korsør, Næstved, Gedser og Kalundborg.

De 20 S-maskiner var i drift til diesellokomotiverne for alvor overtog, og er for mange blevet et symbol på Kystbanen og Nordbanen. Enkelte kunne ses i nogle få faste damptog så sent som i begyndelsen af 1960-erne. Enkelte var i reserve helt til 1970, og S 740 blev først officielt udrangeret i 1976.

DSB Litra S 740 teknisk


S 740 er et traditionelt tenderlokomotiv, dvs at lokomotivet selv medbringer vand- og kulforråd, ialt 10m3 vand og 4 tons kul. Maskinen er en 3-cylindrede maskine med stempelglidere for regulering af damptilførelsen. Kedlen er opbygget med overheder, der opvarmer dampen fra kedeltemperaturen på ca. 190° C. til ca. 325° C.

Lokomotivet er forsynet med trykluftbremse, der bremser både lokomotiv samt det påkoblet tog.

Lokomotivet er under restaurering, og kan følges under vores projekter.


Læs mere om S 740

Damplokomotiver _ico _100x 67 Motorvogne _ico _100x 67 Personvogne _ico _100x 67 Pak _godsvogn _100x 67 Gungner _100x 67
Damplokomotiver Motormateriel Personvogne Gods/Pakvogne Museumslager